![]() | > |
Opleiding
Jan bezocht op kosten van de parochie de Latijnse school in Alkmaar en volgde vervolgens een opleiding
tot kunstschilder op kosten van de heren van Egmond. Mogelijk eerst bij Cornelis Buys in Alkmaar, daarna
bij Cornelis Willemsz. in Haarlem en van 1512 tot omstreeks 1517 in de werkplaats van Jacob Cornelisz.
van Oostsanen te Amsterdam. Als gezel zou hij zijn opleiding hebben afgesloten bij de Zuid-Nederlandse
schilder Jan Gossaert, die vanaf 1517 een tijd in Utrecht werkte. Waarschijnlijk vertelde Gossaert over
zijn Italiëreis en verblijf in Rome in 1509.
'Grand tour'
Van 1518/19 tot 1524 was Jan van Scorel op 'vormende' reis in Europa en zelfs wat daarbuiten. In 1518/19
verbleef hij in Karinthië [nu Oostenrijk], in 1520 trok hij naar Venetië en van daaruit ondernam hij een
pelgrimstocht naar Jeruzalem/Het Heilige Land. In de zomer van 1522 vestigde hij zich in Rome, waar hij
'conservator' van de pauselijke verzamelingen werd, als opvolger van de schilder Rafaël, door wiens werk
hij sterk beïnvloed werd. Begin 1522 was Adriaan Florisz. Boeyens (1459-1523) tot (enige Nederlandse)
paus benoemd. Na diens overlijden reisde Van Scorel terug naar Utrecht, waar hij onderdak vond bij een
deken, eertijds kanunnik, wat Van Scorel in 1528 ook zelf zou worden.
Agatha
Als geestelijke mocht Jan van Scorel niet trouwen of met een vrouw leven, maar hij deed dat toch. Evenals
zijn vader en veel collega's. Hij woonde samen met Agatha Ysacksd. van Schoorhoven; ze kregen zes
kinderen: vier zoons en twee dochters.
Ateliers en leerlingen
Zijn eerste schilderswerkplaats vestigde Van Scorel in Haarlem, waarheen hij vanwege politieke troebelen
in 1527 was uitgeweken. Hij bleef er tot 1530. Deze werkplaats was qua omvang en organisatie
uitzonderlijk. Zijn volgende atelier in Utrecht (1530-1562) kende zijn grootste productie van 1535 tot
1545. Van z'n vele leerlingen was in Haarlem de belangrijkste Maarten van Heemskerck van 1528 tot 1530 en
Utrecht de omstreeks 1540 in Antwewrpen geboren Anthonie Mor van Dashorst, ofwel Antonio Moro.
Jan van Scorel introduceerde de vormentaal van de Italiaanse renaissance in de Noordelijke Nederlanden.
Door 20e eeuwse kunsthistorici werd hij 'de Leonardo [da Vinci] van het Noorden'en 'de Rubens van de 16e
eeuw' genoemd. Hij verkeerde in de hoogste kringen.
Bedijkingsplannen
Van 1547 tot 1549 was Van Scorel te ziek om zijn normale werk te kunnen doen. Hij kreeg toen het idee om
het waddengebied tussen Texel, Wieringen en Petten/Callantsoog te bedijken. In Venetië had hij de
drooglegging van de moerassen aldaar gezien en hij had zich verdiept in de studies en waterbouwkundige
werken van Leonardo da Vinci. In 1550 was hij in Gent, waar hij op verzoek en samen met Lancelot Blondeel
uit Brugge, 'de Aanbidding van het Lam Gods' van de Gebroeders Van Eyck in de St.Baafskathedraal reinigde
en restaureerde. Een grote eer. Mogelijk heeft Jan van Scorel in Gent contact gehad met keizer Karel V of
diens zoon Filps II, die daar geregeld verbleven, over zijn bedijkingsplannen.
De Vlamingen mr Nicolaas Nicolai en diens zwager Willem Moys werden zijn compagnons voor de bedijking van de Zijpe, waarvoor hij van keizer Karel V toestemming (octrooi)kreeg.
De bedijking kon van start, maar al in 1556/57 moest er herbedijkt worden. Van Scorel verkocht veel van zijn grond in de Zijpe aan zijn compagnons. Maar hield kennelijk wel wat over, want zijn oudste zoon Pieter van Scorel, ook genaamd Sypenes, wijnhandelaar in Den Haag, werd in 1597 heemraad van de Zijpe en dan moest je zelf grond in de bedijking hebben. Vader Jan was op 6 decemner 1562 in Utrecht overleden.
Bronnen:
Zie ook:
Tekst: Frank van Loo