[logo Zijper Museum]  

Zoekresultaat:    Kerkweg   (in veld: Adres/locatie)     

Homepage ZM Niestadt Beeldbank ZM Zoekresultaat

Aantal gevonden foto's : 25   (uit: 21232)


Uitgebreid zoeken

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

1. Database nr.: 00500   (0/500.jpg)
Hotel Veerburg
Kerkweg -- Anna Paulowna          
Brug met op achtergrond Hotel Veerburg.
 

2. Database nr.: 06356   (0/6356.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

3. Database nr.: 06359   (0/6359.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

4. Database nr.: 06360   (0/6360.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

5. Database nr.: 06361   (0/6361.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

6. Database nr.: 06362   (0/6362.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

7. Database nr.: 19588   (1/19588.jpg)
Wallenmaaien
Kerkweg ; Noorddijk -- Anna Paulowna           (jaren '60)
Afhankelijk van de 'wal' (steil of minder steil) worden verschillende machines gebruikt. Het gaat om hooi en/of om het schoonhouden van de sloten. Dit gebeurt meestal door loonbedrijven. In de jaren '60 gebeurde dit met eigen materieel van het Waterschap.
 

8. Database nr.: 19589   (1/19589.jpg)
Wallenmaaien
Kerkweg ; Noorddijk -- Anna Paulowna           (jaren '60)
Afhankelijk van de 'wal' (steil of minder steil) worden verschillende machines gebruikt. Het gaat om hooi en/of om het schoonhouden van de sloten. Dit gebeurt meestal door loonbedrijven. In de jaren '60 gebeurde dit met eigen materieel van het Waterschap.
 

9. Database nr.: 19590   (1/19590.jpg)
Wallenmaaien
Kerkweg ; Noorddijk -- Anna Paulowna           (jaren '60)
Afhankelijk van de 'wal' (steil of minder steil) worden verschillende machines gebruikt. Het gaat om hooi en/of om het schoonhouden van de sloten. Dit gebeurt meestal door loonbedrijven. In de jaren '60 gebeurde dit met eigen materieel van het Waterschap.
 

10. Database nr.: 35914   (3/35914.jpg)
Mannen bij stoomlocomobiel
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

11. Database nr.: 35920   (3/35920.jpg)
Mannen bij stoomlocomobiel
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

12. Database nr.: 35921   (3/35921.jpg)
Mannen bij stoomlocomobiel
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

13. Database nr.: 35923   (3/35923.jpg)
Mannen bij stoomlocomobiel
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

14. Database nr.: 36624   (3/36624.jpg)
Stoomlocomobiel op de weg
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

15. Database nr.: 36626   (3/36626.jpg)
Stoomlocomobiel op de weg
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

16. Database nr.: 36630   (3/36630.jpg)
Stoomlocomobiel op de weg
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

17. Database nr.: 36631   (3/36631.jpg)
Stoomlocomobiel op de weg
Kerkweg -- Anna Paulowna          
 

18. Database nr.: 63517   (6/63517.jpg)
Dagelijks leven
Kerkweg -- Kleine Sluis          
 

19. Database nr.: 63518   (6/63518.jpg)
Dagelijks leven
Kerkweg -- Kleine Sluis          
 

20. Database nr.: 64594   (6/64594.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

21. Database nr.: 68478   (6/68478.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

22. Database nr.: 75015   (7/75015.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

23. Database nr.: 75019   (7/75019.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

24. Database nr.: 75028   (7/75028.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

25. Database nr.: 75029   (7/75029.jpg)
Verplaatsing van woning via de weg middels een sectiewagen met hydroliek
Van Ewijcksvaart; nabij kruising Molenvaart; Kerkweg -- Kleine Sluis           (07-12-1973)
Verhuizing van het (prefab) huis van Rinus Paardekoper in opdracht van het Waterschap Anna Paulowna en onder leiding van het vooruitstrevend hoofd van het Waterschap Ing. Schouten.
Hethuis stond eerst aan de Van Ewijcksvaart vlakbij het gemaal Wijdenes Spaans ten noorden van de rotonde aan de Lagedijk. De weg werd daar verbreed en alle huizen werden gesloopt behalve het huis op de foto welke toen tamelijk nieuw was.
Het huis werd verplaatst over de brug bij het Oude Veer en staat nu direct links na de brug op de Kerkweg nr. 1 en wordt nog steeds (2007) bewoond door de fam. Paardekoper oud-werknemer van het Waterschap.
Bij de verplaatsing van het huis moest de bovenbouw van de brug gedemonteerd worden hetgeen gelijk werd aangegerepen om het geheel van een vernieuwde verflaag te voorzien.
Uitvoerder van deze grote operatie was de firma Van Twisk uit Dordrecht. De verhalen gaan dat de hele verhuisoperatie meer heeft gekost dan de waarde van de woning mede doordat de bovenkant van de brug tijdens het vervoer afgebroken moest worden. Het trok vanzelfsprekend de nodige bekijks.

In een krantenartikel van dec. 1973 is te lezen:
De gebouwen op de foto moesten rond 1970 verdwijnen voor een verbetering van de verkeerssituatie bij de brug en het aanleggen van een fietspad langs de Van Ewijcksvaart. De bungalow van M. Paardekoper, die gebouwd was op de plaats van de sluiswachterswoning werd van zijn voetstuk gelicht en over de wipbrug gereden. - nadat eerst de bovenbouw van de brug verwijderd was. Hij heeft nu plaatsgevonden aan de Kerkweg, net over de brug.
Op de foto kunt u het transport over de brug zien dat, na een vertraging van twee dagen, plaats vond op vrijdag 7 december 1973 rond half vier 's middags. Het huis was geladen op een zogenaamde sectiewagen, welke bestond uit 32 onafhankelijk van elkaar te besturen wielen. Tevens was de wagen uitgerust met een hydrauliek, die er voor zorgde dat de wagen waterpas bleef, dit ondanks oneffenheden in de weg.
Einde citaat krantenartikel.

 

 

Uitgebreid zoeken


Zijper Museum, Schagerweg 97D, 1751 CB Schagerbrug
WWW: http://www.zijpermuseum.nl/
Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 15 april 2014
Informatie: info@zijpermuseum.nl