De lezing is volgeboekt. Aanmelding is niet meer mogelijk.
Lezing van Wim Verboom op woensdag 26 maart over de Zijper stoomtram.
De lezing begint om 20.00 u. (inloop vanaf 19.30 u.). De entree bedraagt
€ 5,– per persoon. Vrijwilligers en Vrienden van het Zijper Museum hebben 50% korting.
Sla introductie over en ga direct naar aanmeldingsformulier
DE ZIJPER STOOMTRAM
Ooit kon je op het spoorwegstation van Schagen overstappen op drie stoomtramlijnen en de reis vervolgen naar Wognum/Hoorn (met de N.V. Stoomtramweg-Mij. ‘West-Friesland’), naar Van-Ewijcksluis en het eiland Wieringen (met de N.V. Spoor-(Tram-)weg-Mij. ‘Wieringen – Schagen’) en, via de Zijpe en Schoorl, naar Alkmaar. Het was de ‘Noorderstoomtram-maatschappij’ die de lijn Schagen – de Zijpe – Warmenhuizen – Schoorl – Alkmaar in 1913 mogelijk maakte.
Voor de Zijpe had deze lijn een zekere economische betekenis, alhoewel ook bij deze tramwegverbinding, zoals in die tijd gebruikelijk was, een gezonde financiële rugdekking ontbrak. Hoofddoel was goederenvervoer, n.l. de afvoer van producten uit de polder. Voor wat betreft het personenvervoer gold dat de plattelandsbewoners af en toe eens ‘naar de stad’ gingen en dit dus voor weinig inkomsten zorgde. Slechts het marktvervoer was van enige betekenis.
Na enkele redelijke jaren verdween het lijngedeelte Schagen – Warmenhuizen in 1933 weer van het toneel. Het personenvervoer tussen Alkmaar en Warmenhuizen bleef nog tot in 1947 behouden, maar moest toen de eer aan de bus laten. Tot 1968 was er nog een redelijk vervoer van streekproducten vanuit Warmenhuizen, maar toen was het gedaan met het railvervoer op de restanten van de Zijper stoomtramlijn en werd het spoor verwijderd.
Aanmelding lezing "De Zijper Stoomtram"