Door en door de Zijpe

Vanaf het Zijper Museum starten twee leuke beleefroutes door de geschiedenis van polder De Zijpe. In de routes word je meegenomen langs mooie plekken en bijzondere mensen van de polder.

Beide routes worden extra leuk met de speciaal ontwikkelde app. Via deze app maak je op de stopplekken in de route kennis met bijzondere inwoners uit heden en verleden. Ze maken je wegwijs in de geschiedenis van de plek waar je op dat moment staat waardoor de routes echte beleefroutes worden.

WANDELEN OF OP DE FIETS

‘De grote brand en andere verhalen’ is een wandelroute in en rond Schagerbrug met start en eindpunt het Zijper Museum. In de app vertelt een vrijwilliger van het museum over de gebeurtenissen uit de rijke geschiedenis van het dorpje Schagerbrug in de Zijpe.

‘Land van zand’ is een fietstocht, die ook met de auto kan worden gemaakt. De route brengt je door de hele polder De Zijpe. Tijdens de tocht ontmoet je in de app bijzondere personen die je verhalen vertellen over hun eigen grote, kleine of verzonnen rol in de geschiedenis van de Zijpe. Het Zijper Museum wenst je een mooie wandel- fiets-, of desnoods, autotour door de Zijpe.

Beleefroutes met IZI-TRAVEL APP

De routes zijn in de IZI-travel app te vinden onder de zoektermen Zijpe en Zijper Museum of via je locatie. De app van IZI-travel is gratis te downloaden via de app-store en is geschikt voor Apple en Android.

Routeboekje

Daarnaast is er een prachtig routeboekje met toelichtende teksten en afbeeldingen. Dit boekje is uitsluitend te koop bij het Zijper Museum.

Bezoekers van het museum kunnen het routeboekje ter plaats aanschaffen voor
€ 3,95. Niet-bezoekers kunnen het boekje toegestuurd krijgen door gebruik te maken van dit bestelformulier. Het verschuldigde bedrag van € 6,75 (incl. verzendkosten) moet worden overgemaakt op rekening NL45 RABO 0192350439 van  het Zijper Museum  onder vermelding van “Routeboekje”. Het boekje wordt opgestuurd als het bedrag bij het Zijper Museum is ontvangen.

Wat als je geen fiets (bij je) hebt

Stel je komt per trein aan in Schagen, zonder fiets. Dan kun je bijvoorbeeld een fiets huren bij Fred’s scooter en e-bike verhuur, vanaf het station bereikbaar met bus 152. Van daaruit fiets je in tien minuten naar het Zijper Museum.

Voor onderweg

In de route zijn verschillende horecagelegenheden opgenomen waar je even kunt uitblazen. Bij zes van deze rustpunten is er een speciale aanbieding voor degenen die het routeboekje toont. Controleer op de website van de deelnemers wanneer de openingsuren zijn. Via een klik op een van de onderstaande logo’s kom je op de desbetreffende website.De deelnemende partners zijn:

logo-herberg_1757_150x150_twww
Oudesluis
logo- de_jonge_prins_200x200
t Zand [De Jonge Prins]
logo-moritz_4
Petten
logo_halfweg_150x125wc
Burgrerbrug
logo-rondom_gelukkig_150x150
Schagerbrug
logo-de_keuken_150x150
Schagerbrug

N. B. In het routeboekje staat als horecagelegenheid in Oudesluis abusievelijk “De oude herberg Oudesluis” vermeld: dit moet zijn “Herberg 1757”.