Eerste Open Museumweekend in de gemeente Schagen

Persbericht [Samenwerkende Musea Schagen]

Tijdens het Open Museumweekend, op 13 en 14 mei, openen alle musea die de gemeente Schagen rijk is hun deuren! De gemeente Schagen telt maar liefst 11 musea. Stuk voor stuk juweeltjes met een eigen verhaal. In het Open Museumweekend zijn alle musea tussen 11:00 en 16:00 uur gratis toegankelijk. Ook zijn er, voor zowel de jeugd als volwassenen, bij alle musea speciale activiteiten waar je aan deel kunt nemen of optredens te bewonderen. Unieke belevenissen, die alleen in dit weekend plaatsvinden en een bezoek extra bijzonder maken.

Extra activiteiten
Naast het feit dat alle musea bezocht kunnen worden, organiseert elk museum speciale activiteiten die alleen in dit weekend te beleven zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld muziekoptredens en rondleidingen die verzorgd worden door een gids of door acteurs. Verder kun je door een archeoloog meegebrachte munten of scherven laten determineren, een militaria- en boekenmarkt bezoeken en plaatsnemen bij een sneltekenaar. Ook worden er bijzondere en leuke activiteiten voor kinderen georganiseerd. Van oud-Hollandse kinderspelletjes tot een speurtocht door het museum of juttersspeurtocht over het strand en van pannenkoeken bakken tot een cursus origami vouwen. Je kunt ook plaatsnemen in één van de oude rijtuigen van vroeger en op de foto gaan, een brandweerladderwagen uit 1955 bewonderen of jezelf hullen in kleding van vroeger. Bovendien kun je in elk museum een Museumpaspoort krijgen en laten stempelen. Bij een vol paspoort maak je kans op een VVV-bon ter waarde van € 100,-. Deze actie loopt het gehele jaar door. Kortom… Er valt veel te beleven! Voor informatie over de musea, het complete programma en de locaties; zie www.museaschagen.nl.

Activiteiten Zijper Museum tijdens Museumweekend

• Filmvoorstelling (beide dagen, 11.30 u. – 12.30 u.)
  • Virtuele Expositie op de Belevenis Tafel van fotocollages gemaakt door leerlingen van  OBS ’t Zwanenest (beide dagen)
  • Sneltekenaar (zaterdag 13.00 u. – 16.00 u.)
    N.B. Abusievelijk is hier aanvankelijk 12.00 u – 15.00 u. gemeld.
  • Minicursus Origami (zondag)
  • Muzikaal intermezzo “Griet ende Aagt” met draailier, fluit, harp en zang (zondag)
  • Extra voor kinderen: Puzzeltocht en kinderspelen (beide dagen, vanaf 13.00 u.)

"Zuiderzon - toen en nu" op zondag 8 oktober

Deze bijeenkomst is tot nader order uitgesteld