Lezing Stolpboerderijen en het verhaal van hout

Vanwege de grote belangstelling wordt de lezing nogmaals gehouden en wel op woensdag 7 juni, inloop 19.30 u, begin lezing 20.00 u. Ook voor deze lezing is  aanmelding vooraf verplicht. Dit kan gebeuren door middel van een e-mail aan info@zijpermuseum.nl (bij voorkeur) dan wel een telefoontje naar 06-82772524.

In het kader van het 50-jarig bestaan organiseert het Zijper Museum dit jaar elke maand een of meer activiteiten. Voor april staat een lezing op het programma van Dieuwertje Duijn. Dieuwertje werkt als archeoloog bij Archeologie West-Friesland. Zij is veel bezig met onderzoek naar stolpboerderijen, zowel boven als onder de grond.

De stolpboerderij is hét icoon van Noord-Holland! Deze kenmerkende boerderijen met piramidevormig dak zijn overal in het landschap om ons heen zichtbaar. Dit geldt zeker voor de Zijpe, waar heel veel stolpen staan. In de afgelopen 10 jaar is veel nieuwe informatie over de stolp als boerderijtype verzameld door bouwhistorisch, archeologisch en dendrochronologisch onderzoek (jaarringonderzoek aan hout).
Uit het onderzoek blijkt dat een stolpboerderij soms veel ouder is dan je op basis van de gevels zou verwachten. Achter gevels uit de 20ste eeuw kan bijvoorbeeld een houtskelet uit de 16de eeuw schuil gaan. Een zoektocht naar de oudste stolpboerderij van de provincie leidt vooralsnog naar een boerderij in De Weere.

Bij de lezing in het Zijper Museum zal de nadruk liggen op het “verhaal van het hout”. Voor de bouw van het imposante houtskelet van een stolp, “het vierkant” genaamd, waren grote balken nodig. Dit hout is de sleutel tot het dateren van de stolpboerderij, maar de balken bevatten nog veel meer informatie. Waar kwam het hout bijvoorbeeld vandaan en welke houtsoort is gebruikt? Welke reis heeft het hout afgelegd voordat het in het vierkant van een stolpboerderij terecht kwam en welke sporen heeft dit achtergelaten op het hout?

Deze interessante lezing wordt gehouden op donderdag 13 april. Aanvangstijd:  20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur.
Toegang met koffie/thee: € 5,—.

Adres: Schagerweg 97 D, 1751 CB.

Belangstellenden moeten zich van tevoren aanmelden via een mailtje aan info@zijpermuseum.nl  (bij voorkeur) of even bellen 06-82772524

De foto’s in de fotocollage boven deze pagina zijn afkomstig van Archeologie West-Friesland.

"Zuiderzon - toen en nu" op zondag 8 oktober

Deze bijeenkomst is tot nader order uitgesteld