“Lezen met een plankje”

Vanaf zondag 29 mei is een nieuwe gastexpositie te zien van de leesplankjes van Bert Siezen. In de serie gastexposities biedt het Zijper Museum  mensen uit de omgeving de mogelijkheid hun kunstwerk of verzameling tentoon te stellen. Na de litho’s van Hans Kleinsman is het nu de beurt aan een zeer bijzondere verzameling.

Bert Siezen, voormalig biologiedocent en vrijwilliger van het museum, verzamelt al jaren allerlei soorten leesplankjes en aanverwante artikelen.
De meesten van ons kennen het bekende leesplankje “aap-noot-mies” van Hoogeveen. Dat is echter maar een van de vele verschillende soorten die op de markt zijn gebracht. Er zijn  leesplankjes voor op school, voor thuis, katholieke leesplankjes, plankjes in dialecten, in een andere taal, bv. in het Zuid-Afrikaans, en leesplankjes als parodieën op het bekende aap-noot-mies. Bert heeft er inmiddels zo’n 85 in zijn bezit en deze zijn nu voor het eerst in een expositie te bekijken.

Bij de expositie zijn een door Bert gemaakt informatieboekje en een handleiding beschikbaar. De expositie loopt tot eind dit jaar en is te bezoeken tijdens de openingstijden van het museum op zondag, maandag en donderdag van 12.00-16.30 uur. Ook is het mogelijk om met een groep buiten de reguliere tijden een afspraak te maken.