Reactie ten Wolde (PvdA-Schagen) op Open Bief

Ingezonden brief van John ten Wolde naar aanleiding van de Open Brief van het bestuur. Deze brief verscheen eerst, 26 november, op de website van Schagen FM, onder de titel ‘Toekomst Zijper Museum’. Op 1 december verscheen de brief in het NHD, aan de ondertekening was toegevoegd:PvdA – Schagen. Hier volgt de volledige tekst:
In de Schager Courant van afgelopen zaterdag houdt de vice voorzitter van het Zijper museum een hartstochtelijk pleidooi voor het behoud van dit museum.

Hij verwijt daarbij een deel van de Zijper politiek het museum op de tweede plaats te zetten of te laat met alternatieven te komen. Ook suggereert hij dat er snel (en wel voor de fusie) een besluit moet vallen om de toekomst van dit Zijper erfgoed te garanderen. Als burger van onze nieuwe gemeente heb ik toch wel een paar vragen die van belang zijn voor de toekomst van dit museum.
Hoeveel bezoekers trekt dit museum? Zijn dit toeristen of lokale inwoners van Zijpe? Wat zijn de (lange termijn) kosten voor de instandhouding van dit museum? Wordt door dit museum op deze plaats de waarde van het huidige stadhuis verminderd en met hoeveel?
Antwoorden op deze vragen zijn in het hele stuk niet te vinden.

Als ik een aantal in dit museum werkzame – zeer betrokken – vrijwilligers mag geloven bestaat het bezoek uit een gering aantal inwoners uit Zijpe en komen er nauwelijks toeristen. Qua kosten moet je al gauw denken aan een ton of 4 tot 6, nog los van het regulier onderhoud.

De waardevermindering bij eventuele verkoop van het huidige gemeentehuis bedraagt ook al gauw een of twee ton. Nog los van dit alles is er ook geen belangenafweging. Onze nieuwe gemeente schetst een financieel sombere toekomst met mogelijke bezuinigingen op allerlei collectieve voorzieningen.

Gaan we nu straks bezuinigen op het zwembad, het buurhuis, de bibliotheek of…. het Zijper museum?? De Zijper raad mag het zeggen.

Wat ik erg vreemd vind, is de suggestie om alleen de raad van Zijpe hierover nog even vlug een oordeel te laten vellen. Is dat nu burgerparticipatie in onze nieuwe gemeente? Je gaat och ook geen rondjes geven in de kroeg en de rekening ongevraagd door je nieuwe partner laten betalen.

John ten Wolde

Schagen